Taxi-app Taxify vecht niet tegen bestaande taxibedrijven, maar probeert ze van dienst te zijn.
Taxi-app Uber schudt menig metropool op zijn grondvesten, maar collega Taxify zal minder vijandig worden onthaald door bestaande taxibedrijven.
Het bedrijf biedt een totaaloplossing aan taxibedrijven: een online dispatchsysteem en een beheersysteem voor hun wagenpark. Meerdere taxibedrijven kunnen via de app met elkaar concurreren. De app werkt nog alleen in Estland en Letland, maar wil aan de oostrand van Europa uitbreiden.
Chauffeurs met profiel
Taxify heeft net 100.000 dollar aan kapitaal opgehaald. Het geld komt van verschillende investeerders in de VS, Azië en Estland.
Op de app hebben individuele chauffeurs een eigen profiel met profielfoto, tarieven en beoordelingen. Gebruikers kunnen dus niet alleen hun taxibedrijf kiezen, maar ook hun favoriete chauffeur.
Baltische steden
Taxify bemiddelt naar eigen zeggen maandelijks 50.000 ritjes in de drie Baltische steden waar de app nu opereert. In de eerste zes maanden is de app 40.000 keer gedownload. Er zijn 9 taxibedrijven actief op Taxify, met 950 chauffeurs.
Bedrijven betalen per chauffeur 12 tot 15 euro om van de dienst gebruik te kunnen maken. Vrije rijders betalen geen abonnement, maar een commissie per klant. Oprichter Markus Villig zegt dat hij zijn app de komende maanden wil uitrollen naar Litouwen, Zweden, Finland en Georgië.
Kennelijk hebben start-ups de taximarkt ontdekt, want er zijn nog verschillende anderen die hun diensten aanbieden aan bestaande taxibedrijven. Een andere Estse speler bijvoorbeeld: Taxi Startup.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl